Hľadanie
Naspäť na blog

Ako jazdiť s prívesom? Na tieto časté chyby si dávajte pozor

Ako jazdiť s prívesom? Na tieto časté chyby si dávajte pozor

Samozrejme, základným predpokladom pre ťahanie prívesu je kvalitné ťažné zariadenie. Pokiaľ ho na aute ešte nemáte namontované, stačí si vybrať vhodný model a nechať si ho odborne nainštalovať. Vopred si ujasnite, ako plánujete ťažné zariadenie využívať a podľa toho si vyberte verziu s adekvátnymi parametrami. Všímajte si najmä maximálne možné zaťaženie.

Pokiaľ hľadáte kvalitné značkové ťažné zariadenia na všetky najznámejšie modely áut, stačí zavítať do našej ponuky. Zo širokého sortimentu rôznych typov si vyberiete aj vy a môžete mať istotu, že vaše nové ťažné zariadenie vám bude spoľahlivo slúžiť prakticky naveky.

 

Ťahanie prívesu a zákonné limity

 

Pri ťahaní prívesu vás budú obmedzovať viaceré hmotnostné limity. Ten prvý je stanovený výrobcom vozidla. V technickom preukaze nájdete uvedenú najväčšiu prípustnú hmotnosť jazdnej súpravy, respektíve, maximálnu hmotnosť prípojného vozidla.

Zároveň si však všímajte limity stanovené výrobcom ťažného zariadenia. V jeho technických parametroch nájdete uvedené maximálne zaťaženie, ktoré by ste v záujme vlastného bezpečia nemali prekračovať.

 

Čo povoľuje zákon?

 

Myslite aj na možnosti, ktoré vám dovoľuje váš vodičský preukaz. S klasickým oprávnením skupiny B môžete viesť jazdnú súpravu, ktorá svojou hmotnosťou nepresahuje 3,5 tony. Ak by ste chceli šoférovať súpravu s hmotnosťou 3500 – 4250 kg, musíte vlastniť rozšírené vodičské oprávnenie skupiny B96. Aby ste získali takéto rozšírenie, stačí absolvovať v autoškole praktické preskúšanie z jazdy s prívesom.

Napokon, ak chcete za svojím autom ťahať väčší príves, pričom celá súprava prekročí svojou hmotnosťou 4250 kg, nezaobídete sa bez vodičského preukazu B + E. Ten získate na základe špeciálneho kurzu v autoškole, ktorý zahŕňa teoretickú aj praktickú výuku.

 

Príprava pred jazdou s prívesom

 

Pred jazdou s prívesom si v prvom rade skontrolujte tlaky v pneumatikách. Mnohí vodiči ich neriešia a ihneď sa vydajú na cestu, čo je veľká chyba. Na príslušnom štítku vo vozidle, prípadne v návode na používanie, nájdete odporúčanie výrobcu, ako nahustiť gumy pri maximálnom zaťažení. Správny tlak v pneumatikách zaistí, že auto bude čo najlepšie ovládateľné pri bežnej jazde i krízových situáciách. Naviac, môže prispieť k zníženiu spotreby aj o viac ako 1 liter na 100 kilometrov.

 

Myslite na spätné zrkadlá

 

Skontrolujte si dosah spätných zrkadiel. Ak ťaháte menší príves, obvykle nemusíte nič riešiť. V prípade väčších vozíkov alebo karavanov však odporúčame na spätné zrkadlá nasadiť dodatočné zrkadielka, ktoré vám zabezpečia dokonalý prehľad o celej súprave. Oceníte ich predovšetkým pri parkovaní a manévrovaní v úzkych priestoroch.

 

Správne rozloženie nákladu

 

Veci v prívese sa snažte vždy zabezpečiť tak, aby sa pri jazde nemohli pohybovať. Či už dopredu a dozadu, alebo do strán. Zotrvačné sily sú mocnejšie, ako si možno myslíte. Niekedy stačí prudšie zabrzdenie alebo zatočenie, nezaistené predmety dokážu ľahko preraziť stenu prívesu a napáchať veľké škody. Nehovoriac o tom, že príves je kvôli nim nestabilný a pri jazde vás môže nemilo prekvapiť svojím správaním.

Náklad sa snažte rozložiť rovnomerne po celej ploche prívesu. Pokiaľ ho máte menej, vždy ho ukladajte čo najviac dopredu. Ak by ste ho umiestnili do zadnej časti prívesu, zväčšili by ste pákový efekt voči ťažnému zariadeniu. Boli by tak na neho vyvíjané násobne väčšie sily, ktoré môžu negatívne ovplyvňovať jazdné vlastnosti súpravy.

 

Pozor na brzdy

 

To, že s ťažkým prívesom by ste sa mali vyhýbať prudkým stúpaniam a klesaniam nad 12 %, už pravdepodobne viete. Samozrejme, smerom do kopca všetko závisí od dynamických parametrov vášho auta. Pozor si dávajte najmä v dlhých strmých zjazdoch, ktoré dajú zabrať brzdám. Snažte sa využívať brzdenie motorom (jazdiť na nižších prevodových stupňoch) a brzdiť prerušovane, aby kotúče mali čas mierne vychladnúť.

Praktický tip – pred jazdou s prívesom si nechajte vymeniť brzdovú kvapalinu vo vašom aute. Ak je už stará, vplyvom prirodzenej degradácie má nižší bod varu. Pri brzdení v strmších klesaniach tak začne rýchlejšie vrieť, vytvoria sa v nej bublinky a stane sa stlačiteľnou. Nebude tak schopná dostatočne efektívne prenášať silu z pedála do bŕzd a hrozí, že súpravu nebudete schopní ubrzdiť.

 

Zradné nadmorské výšky

 

Na čo ste možno nemysleli, to je negatívny dopad nadmorských výšok. Nad úrovňou 1000 metrov nad morom už začína vzduch citeľnejšie rednúť, čo sa odrazí na poklese výkonu auta. Jednoducho, v ovzduší nie je dostatok kyslíka a spaľovací proces nebeží optimálne. Ľahko sa vám tak môže stať, že svoj vysnený alpský horský prechod s ťažkým karavanom len tak ľahko nezvládnete. Pokiaľ sa chystáte na výlet do väčších nadmorských výšok, uistite sa, že vaše auto má dostatočnú výkonovú rezervu.

Prajeme vám šťastnú cestu!

Obrázok z unsplash.com

© B.A.S. Slovakia s.r.o.

Komentáre
Napísať komentár Zrušiť komentár
*